Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Awatar użytkownika

Topic author
Epitet
Generał
Generał
Posty: 14270
Rejestracja: 16 sty 2011 19:01
Podziękował: 512 razy
Otrzymał/a podziekowań: 585 razy
Status: Offline

Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: Epitet » 15 cze 2019 10:08

Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne?

Bezpieczeństwo
Wieści z firm

Sty 31, 2019

Przewóz wartości pieniężnych oraz cennych przedmiotów od lat wiązał się z niebezpieczeństwami czyhającymi na firmę.
Mówi się, że kradzież, rabunki, rozboje to już przeszłość, jednak z tymi problemami nadal borykają się nie tylko przedsiębiorstwa, ale i profesjonalne firmy przewozowe oraz konwojowe.
W tym ostatnim wypadku na szczęście pomaga wieloletnie doświadczenie, które zapobiega takim akcjom już na wstępnym etapie.

link http://biznestuba.pl/bezpieczenstwo-2/p ... ryzykowne/

Gdy chodzi o bezpieczeństwo cennych przewozów, kompromisy nie istnieją.
Potrzebne jest niezawodne i sprawne zabezpieczenie, a przy tym wiedza potrzebna do funkcjonowania na tym rynku.
Wiedząc, że od lat firmy z sektora usług dostarczających rozwiązania zapewniające zabezpieczenie biznesu rozwijają rozwiązania, a także podnoszą standardy zabezpieczeń, wspomnianych sytuacji rabunków na konwojowane przewozy jest coraz mniej.
Trzeba też przyznać, że polska prewencja utrzymuje bardzo wysokie pozycje porównywalne do krajów europejskich i światowych.

W rozmowie z przedstawicielami firmy Konsalnet, która jest liderem polskiego rynku usług konwojowania wartości pieniężnych i ładunków, dowiadujemy się, że dziś diagnoza zagrożeń wyklucza pewne niebezpieczeństwo już na etapie planowania rabunku konwoju. Konsalnet, jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Firm Cash Handlingowych ESTA (red. European Security Transport Association ESTA, działa od 1975 r. z siedzibą w Brukseli), może korzystać z doświadczeń innych europejskich firm i implementować je we własnych strukturach.

– Przykładowo, bardzo dużo obserwacji pochodzi z Wielkiej Brytanii, gdzie swego czasu niemal codziennie dochodziło do zdarzenia kryminalnego, który był próbą zaboru wartości.
W przypadku Polski, rynek jest bardziej spokojny i ustabilizowany.
Gwarantuje to, z jednej strony wysoki poziom zabezpieczeń, a z drugiej chociażby fakt, że każdy z naszych pracowników posiada broń palną, a trzeba dodać, że nie każdy rynek w Europie jest na to otwarty.
Jednocześnie, jesteśmy też chyba rynkiem w pewnym sensie mało konkurencyjnym, jeśli chodzi o chęci potencjalnych napastników
. Dla przykładu w państwach, gdzie jest waluta Euro, przestępca ma łatwiejszą drogę do konsumpcji zrabowanych pieniędzy niż w przypadku Złotego.
W Polsce z kolei mamy do czynienia przede wszystkim ze zdarzeniami, które są związane z atakami na urządzenia, takie jak chociażby bankomaty, czy miejsca depozytowe.
Przestępca przy zaborze mienia unika stykania się z osobami postronnymi, a tym bardziej z ochroną.
Dlatego, może nie tyle firmy cash handlingowe, ale firmy ochrony wdrażają specjalne środki do zabezpieczenia takich miejsc – mówił w rozmowie z portalem InfoSecurity.pl, Patryk Mazurkiewicz, wiceprezes zarządu Konsalnet Holding SA.

Firma od lat diagnozuje różnego rodzaju zagrożenia i prewencyjnie realizuje dużo więcej sposobów zabezpieczenia operacji, niż wymaga tego prawo.
Dodatkowo, w trosce o bezpieczeństwo klientów pomaga z pewnością ponad 20-letnie doświadczenie w branży.
Firma realizuje ponad 140 000 transportów pieniężnych miesięcznie.
Każdego dnia przeprowadza konwoje m.in. dla banków (gotówka do bankomatów), największych sieci handlowych, jak i mniejszych podmiotów.
Do zadań transportowych Konsalnet wykorzystuje najnowocześniejszą flotę samochodową na polskim rynku, choć posiada także specjalistyczne pojazdy opancerzone – ponad 430 samochodów specjalistycznych – głównie Mercedes i Volkswagen.
Wszystkie pojazdy stosowane w trakcie konwojów spełniają wymogi ustawowe oraz dodatkowe uwarunkowania certyfikacyjne PIMOT, a do tego są wyposażone w dużo większą liczbę systemów zabezpieczeń, niż wskazują wymagania z załączników rozporządzenia MSWiA. Pojazdy posiadają także systemy GPS, umożliwiające precyzyjny monitoring na trasie.

Jak zaznacza firma Konsalnet, oprócz transportu gotówki, zdarzają się także przewozy innych wartości niepieniężnych, tj. dzieł sztuki, drogiego sprzętu oraz innych cennych rzeczy, w tym także wielkogabarytowych.


Bezpieczna gotówka, czyli cash-handling w wykonaniu najlepszych

Sty 22, 2019

Pomimo coraz większej liczby transakcji bezgotówkowych, nadal kluczowym aspektem jest zapewnienie ochrony gotówki w firmach, zwłaszcza tych handlowo-usługowych.
Nie bez kozery duże przedsiębiorstwa decydują się na kompleksowe procesy zarządzania pieniędzmi, jak cash-processing czy cash-handling.

link http://biznestuba.pl/bezpieczenstwo-2/b ... jlepszych/

Wiceprezes jednej z największych firm zapewniających kompleksowe zabezpieczenia dla biznesu i klientów indywidualnych dostrzega także to, że transakcjami bezgotówkowymi łatwiej jest zarządzać; gotówka jest mimo wszystko bardziej wymagająca – tak pod kątem przewozu, sprawdzenia autentyczności czy sortowania.
Dlatego tak chętnie banki szukają dziś wszelkiego rodzaju optymalizacji w zarządzaniu procesami obsługi.
Konsalnet jako jeden z liderów w segmencie cash-processingu wykorzystuje najlepsze rozwiązania, a doświadczenie czerpie z najlepszych światowych praktyk.
Rozwiązania oferowane przez firmę odpowiadają też na postulaty wysuwane przez NBP.

Według Patryka Mazurka, firmy cash-handlingowe, czyli wszystkie te przedsiębiorstwa, które obsługują gotówkę, są dziś postrzegane stereotypowo.

Według niego, ludzie patrzą na proces obsługi gotówki przez pryzmat pracownika ochrony, który w „smutnym mundurze” przyjeżdża i odbiera pieniądze z danego punktu, wioząc go do drugiego.
W praktyce takie scenariusze już dawno przeminęły.
Dziś cash-handling to bardzo złożony proces, który składa się z dwóch kluczowych elementów:

transportu gotówki i

jej zarządzania (m.in. przeliczania, sortowania), w odpowiednio przygotowanych centrach gotówkowych.


To tak teoretycznie o konwojach.
Nie ma to jak jeść do syta, spać słodko i żyć beztrosko...

Awatar użytkownika

PMAUER
Sierżant
Sierżant
Posty: 293
Rejestracja: 11 mar 2012 20:51
Podziękował: 194 razy
Otrzymał/a podziekowań: 42 razy
Lokalizacja: Małopolska
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: PMAUER » 16 cze 2019 10:21

Gdyby nie podana nazwa firmy to kilka innych by można pod ten artykuł promocyjny podpiąć.

Awatar użytkownika

Topic author
Epitet
Generał
Generał
Posty: 14270
Rejestracja: 16 sty 2011 19:01
Podziękował: 512 razy
Otrzymał/a podziekowań: 585 razy
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: Epitet » 16 cze 2019 13:14

Jest wiele pytań na forum kierowanych o tych dotyczących konwojów.
Z uwagi na istniejące w temacie klauzule - uznałem że takie ogólne dane będą przydatne dla zainteresowanych.

Transport gotówki - z rozwagą i zgodnie z przepisami
Krzysztof Sobczak
Data dodania: 28.01.2016

Pomimo tego, że obrót bezgotówkowy i bankowość internetowa zajęły w ostatnim czasie istotną część systemu finansowego, nadal bardzo ważną kwestią są ochrona i transportowanie gotówki oraz przestrzeganie obowiązujących w tej dziennie przepisów pisze Michał Kasprzycki z Agencji Ochrony Osób i Mienia K2 .

link https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/tran ... 64294.html

Dokumentem regulującym kwestię konwojowania wartości pieniężnych jest Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7 września 2010 roku w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne.

Jako wartości pieniężne traktuje się nie tylko gotówkę, ale również papiery wartościowe oraz pozostałe dokumenty zastępujące ją w obrocie.
Konwojowanie gotówki według przepisów prawa polega na jej przetransportowaniu w zakresie wyznaczonym przez zleceniodawcę.

Usługi tego rodzaju wykonują agencje ochrony mienia i osób, które dysponują wyspecjalizowanymi pracownikami oraz odpowiednim zapleczem technicznym. Transport gotówki jest usługą o wysokim stopniu ryzyka, dlatego decydując się na wybór danego zleceniobiorcy należy wziąć pod uwagę jego doświadczenie, potencjał logistyczny oraz kadrowy. Warto sprawdzić również, czy pojazdy wykorzystywane do konwojowania gotówki są wyposażone dodatkowo w satelitarny system lokalizacji gps.

Konwojowanie gotówki na własną odpowiedzialność

Niektórzy właściciele firm nie chcą wynajmować profesjonalistów i szukają innych sposobów na transport gotówki.
W świetle prawa jednostka, która nie posiada wpisu do ewidencji może przewozić określoną ilość pieniędzy według zasad ustalonych wewnątrz firmy.
Rozporządzenia tego rodzaju wydaje osoba odpowiedzialna np. prezes, która musi zapewnić pracownikowi bezpieczeństwo, ochronę i zabezpieczenie techniczne.
Według przepisów prawa transport firmowych pieniędzy powinien być ściśle dostosowany do wcześniej wspomnianego rozporządzenia.

Każde przewożenie lub przenoszenie wartości pieniężnych poza obiektem przedsiębiorcy to transport.

W tym przypadku zachodzi konieczność zapewnienia ochrony fizycznej, zabezpieczeń budynków oraz pojazdów.
Ilość osób ochraniających wartości pieniężne oraz sposób ich transportu zależy od wartości przewożonych pieniędzy.

Obowiązki transportowe zależne od wartości jednostek

W rozporządzeniu podstawą określania wartości konwoju jest jednostka obliczeniowa. Jest ona 120-krotnością przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, którą zgłasza Prezes Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Warto wiedzieć, że w III kwartale 2015 roku wynosiła ona 467.439,60 zł.

Jeśli firma chce transportować wartości pieniężne przekraczające 0,2-krotności jednostki obliczeniowej jest zobligowana do zastosowania odpowiednich zabezpieczeń.
O tego rodzaju aspekty powinna zadbać doświadczona i sprawdzona agencja ochrony.
Wartości pieniężne przekraczające wysokość 1 jednostki obliczeniowej należy transportować bankowozem oznaczonym literą A, B lub C, który jest pojazdem przeznaczonym właśnie do tego celu Pojazdy o oznaczeniach A i B to wyspecjalizowane maszyny, które posiadają odrębny przedział dla wartości pieniężnych.

Maszyna typu C jest pojazdem wyposażonym w pancerny pojemnik do transportu wartości pieniężnych.
Rozporządzenie definiuje również pojazdy zabezpieczające, które należy używać w czasie przewozu wartości większych niż 24 jednostki obliczeniowe.
Przenoszeniem wartości pieniężnych zajmuje się osoba odpowiedzialna za transport, natomiast kierowca ponosi odpowiedzialność wyłącznie za prowadzenie pojazdu.
Rozporządzenie nie tylko definiuje funkcje osób biorących udział w transporcie gotówki, ale jednocześnie zakazuje wykonywania kilku funkcji przez jedną osobę.
Przy transporcie gotówki o wartości 8 jednostek obliczeniowych musimy zapewnić jeden konwojent.
Jeśli wartość znajduje się w przedziale 8-24 jednostek dwa konwojenty, w przypadku 24-50 jednostek trzy konwojenty, a powyżej 50 jednostek cztery konwojenty.

Bezpieczeństwo pieniędzy gwarantuje doświadczenie

Pomimo nieustannego rozwoju różnych systemów finansowych wielu przedsiębiorców czy właścicieli innych jednostek organizacyjnych musi korzystać z konwojowania gotówki.
Jeśli firma planuje transport gotówki przekraczającej 0,2 wartości jednostki obliczeniowej powinna zadbać o odpowiednie zabezpieczenia, które zagwarantuje tylko doświadczona agencja ochrony mienia i osób.
Warto kilka razy sprawdzić jej referencje i przygotowanie – konwojowanie gotówki to usługa podwyższonego ryzyka, która powinna odbywać się przede wszystkim zgodnie z przepisami prawa.


Tutaj taki głos w temacie.
Nie ma to jak jeść do syta, spać słodko i żyć beztrosko...

Awatar użytkownika

Cyborg
Generał Broni
Generał Broni
Posty: 6396
Rejestracja: 03 cze 2016 15:52
Podziękował: 919 razy
Otrzymał/a podziekowań: 354 razy
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: Cyborg » 16 cze 2019 14:16

Ostatniego napadu na konwój, dokonano na początku ubiegłego roku.

Czy wyciągnięto, z tego jakieś wnioski?

Link: https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju ... 06609.html

400 tysięcy złotych, to około jedna jednostka obliczeniowa. A co za tym idzie, powinna być przewożona bankowozem.
A jak była przewożona?
To już oceńcie sami.

Awatar użytkownika

senex
Generał Dywizji
Generał Dywizji
Posty: 4869
Rejestracja: 02 gru 2013 11:40
Podziękował: 189 razy
Otrzymał/a podziekowań: 537 razy
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: senex » 17 cze 2019 06:32

Nie, nie ma obowiązku przewożenia takiej gotówki bankowozem.
Każda przebyta do końca droga prowadzi dokładnie donikąd

Awatar użytkownika

Mad Matt
Porucznik
Porucznik
Posty: 727
Rejestracja: 04 wrz 2017 00:21
Podziękował: 290 razy
Otrzymał/a podziekowań: 93 razy
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: Mad Matt » 17 cze 2019 19:06

1 JO to obecnie 594tys z hakiem, czyli to nie była nawet jedna jednostka.
Przewóz wartości powyżej 1 JO jest zobowiązany do bycia transportowanym bankowozem klasy A,B lub C chyba, że:

ę§ 6. 1. Wartości pieniężne powyżej 1 jednostki obliczeniowej transportuje się bankowozem.

"2. Transport wartości pieniężnych powyżej 1 jednostki obliczeniowej może być wykonywany bez użycia bankowozu, jeżeli brak jest możliwości dojazdu bankowozem do miejsca, z którego wartości pieniężne są pobierane lub do którego są dostarczane.

3. Złoto, srebro i platyna, w tym wyroby z tych metali używane do celów technologicznych, jeśli ich gabaryty uniemożliwiają użycie bankowozu, mogą być transportowane innym pojazdem samochodowym z zastosowaniem systemu lokalizacji, z zastrzeżeniem § 9 ust. 5.
"

Co więcej, bankowóz typu C, to prawie zwykłe auto tyle, że z odpowiednimi pojemnikami, sygnałem GPS, funkcją tzw "paniki" itp.
To nawet opancerzone nie jest:

http://www.eltraf.com.pl/pdf/BANKOWOZY%20TYPU%20ABC.pdf

Awatar użytkownika

Mad Matt
Porucznik
Porucznik
Posty: 727
Rejestracja: 04 wrz 2017 00:21
Podziękował: 290 razy
Otrzymał/a podziekowań: 93 razy
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: Mad Matt » 17 cze 2019 19:10

Poza tym, te cholerne bankowozy typu B to ich szyby i blachy zatrzymają co najwyżej kaliber .22 LR i ewentualnie jakieś 9mm ( chyba że ktoś kupi lepszą amunicję do swojego UZI, to i tak nas pokiereszuje) dopiero bankowozy z opancerzeniem typu FB-5 i szybami BR-5 dopiero coś zatrzymają. Szkoda tylko, że mało kto inwestuje jeszcze w odpowiednie opony. Cóż z tego, że auto kul nie przepuści jak jedzie na felgach lub przez strzał opony leży na boku?

Awatar użytkownika

PMAUER
Sierżant
Sierżant
Posty: 293
Rejestracja: 11 mar 2012 20:51
Podziękował: 194 razy
Otrzymał/a podziekowań: 42 razy
Lokalizacja: Małopolska
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: PMAUER » 18 cze 2019 14:07

Oj, troszkę poleciałeś szanowny kolego;)

Awatar użytkownika

senex
Generał Dywizji
Generał Dywizji
Posty: 4869
Rejestracja: 02 gru 2013 11:40
Podziękował: 189 razy
Otrzymał/a podziekowań: 537 razy
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: senex » 23 cze 2019 16:39

PMAUER pisze:Oj, troszkę poleciałeś szanowny kolego;)

A, że tak zapytam z czym?
Że bankowozy klasy B są jakie są?
Czy z wożeniem pieniędzy do 1 jo bez bankowozu?
Każda przebyta do końca droga prowadzi dokładnie donikąd

Awatar użytkownika

PMAUER
Sierżant
Sierżant
Posty: 293
Rejestracja: 11 mar 2012 20:51
Podziękował: 194 razy
Otrzymał/a podziekowań: 42 razy
Lokalizacja: Małopolska
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: PMAUER » 03 lip 2019 18:52

senex pisze:
PMAUER pisze:Oj, troszkę poleciałeś szanowny kolego;)

A, że tak zapytam z czym?
Że bankowozy klasy B są jakie są?
Czy z wożeniem pieniędzy do 1 jo bez bankowozu?

Zazwyczaj opancerzenie jest robione troszkę "nadmiarowo" więc to UZI też tak od razu się nie przebije.
Tu są normy;
http://trucinska.zut.edu.pl/fileadmin/S ... wiczen.pdf
Bankowozy mają "Koła z wkładkami masywowymi lub innej konstrukcji
umożliwiającej po przebiciu opony dalszą jazdę przez 15
km z prędkością 50 (+/–5) km/godz".
Sam kilkukrotnie przebiłem oponę i trochę trwało nim się zorientowałem że jadę na wkładce, tak w bankowozie "A" jak i "B".
Na szczęście moja firma nie zakupiła żadnego "bankowozu "C".

Awatar użytkownika

senex
Generał Dywizji
Generał Dywizji
Posty: 4869
Rejestracja: 02 gru 2013 11:40
Podziękował: 189 razy
Otrzymał/a podziekowań: 537 razy
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: senex » 04 lip 2019 06:04

PMAUER pisze:Na szczęście moja firma nie zakupiła żadnego "bankowozu "C".

Rozwiniesz?
Ciekaw jestem.
Dzięki bardzo.
Każda przebyta do końca droga prowadzi dokładnie donikąd

Awatar użytkownika

PMAUER
Sierżant
Sierżant
Posty: 293
Rejestracja: 11 mar 2012 20:51
Podziękował: 194 razy
Otrzymał/a podziekowań: 42 razy
Lokalizacja: Małopolska
Status: Offline

Re: Przewóz gotówki w Polsce: czy to ryzykowne? Warszawa

Postautor: PMAUER » 04 lip 2019 21:02

Stwierdzono że mija się to z celem- ograniczenie do 8 J.O..

Wróć do „Konwój”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości