Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Awatar użytkownika

Topic author
Epitet
Generał
Generał
Posty: 13417
Rejestracja: 16 sty 2011 19:01
Podziękował: 503 razy
Otrzymał/a podziekowań: 575 razy
Status: Online

Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: Epitet » 06 cze 2018 14:22

Miliony złotych na złudną ochronę podróżnych.
Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej

Monika Rosmanowska
11.05.2018,

Straż Ochrony Kolei zatrudnia 3074 osoby, z czego 95 proc. to funkcjonariusze
Bezpieczeństwa pasażerów na polskiej kolei pilnują ochroniarze.
Gdy dochodzi do kradzieży, napadu albo ktoś pozostawi bez opieki bagaż, na pomoc wzywają Straż Ochrony Kolei.
To pośrednictwo kosztuje podatników 60 milionów złotych rocznie.
Byłoby taniej, ale pracę nad ustawą, która pozwoli strażnikom chronić nie tylko tory, utknęły w martwym punkcie.

link https://www.money.pl/gospodarka/wiadomo ... 05573.html

Straż Ochrony Kolei zatrudnia 3074 osoby, z czego 95 proc. to funkcjonariusze (a tylko 5 proc. – administracja).
Pracują w 16 komendach regionalnych i 78 posterunkach na terenie całego kraju.
Większość z nich to doskonale wyszkoleni młodzi ludzie, dysponujący na co dzień nowoczesnym sprzętem, terenowymi samochodami, cyfrową łącznością, jak również bronią.
Ta ogromna rzesza ludzi działa w strukturach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a podstawą jej funkcjonowania jest ustawa o transporcie kolejowym z marca 2003 roku.
Zgodnie z jej zapisami funkcjonariusze pilnują porządku i bezpieczeństwa na ponad 18 tys. km linii kolejowych i w blisko 500 pociągach.

Jakie uprawnienia mają SOK-iści?

Strażnicy mogą legitymować podejrzanych lub świadków zdarzenia, zatrzymać tych, którzy popełnili przestępstwo lub wykroczenie (ale tylko po to, by doprowadzić ich do najbliższego komisariatu), kontrolować – w uzasadnionych przypadkach – samochody poruszające się po terenie kolejowym czy ukarać mandatem wandali.
Najczęściej funkcjonariusze interweniują, gdy dochodzi do wybryków chuligańskich, kradzieży i dewastacji, zatrzymują poszukiwanych i za posiadanie narkotyków. Zabezpieczają także przejazdy kibiców sportowych i kontrolują rocznie kilkanaście tysięcy punktów skupu metali, szukając skradzionych elementów wyposażenia kolejowego. Ich pracę finansuje budżet państwa.

SOK nie chroni jednego – dworców kolejowych.
Czyżby konflikt interesów?

Kto dziś pilnuje bezpieczeństwa podróżnych?

Już w 2010 roku miejsce Straży Ochrony Kolei miała zająć policja kolejowa.
Nie udało się.
Skończyło się na usunięciu komisariatów z dworców, a bezpieczeństwa w budynkach zaczęły strzec prywatne firmy ochroniarskie.
Koszty szacuje się na ok. 60 mln zł rocznie.
Tyle, że kosztowna ochrona to w praktyce fikcja, bo ochroniarze albo boją się interweniować w sytuacjach zagrożenia, albo nie wiedzą co mają robić.

– Nie mają też podstawowych uprawnień pozwalających skutecznie wyegzekwować przepisy prawa.
Funkcjonariusze SOK codziennie podejmują więc interwencje na dworcach i stacjach kolejowych
. Każdego dnia zatrzymują osoby agresywne, przestępców poszukiwanych listem gończym, sprawców dewastacji czy kradzieży – wylicza Marcin Żywiołek z Komendy Głównej Straży Ochrony Kolei.
SOK wzywana jest też do pozostawionego na dworcu bagażu.
Takich zgłoszeń jest w ciągu roku kilka tysięcy.
Dodam, że SOK wzywana jest do pomocy przez ochronę dworca.

- Dlatego też aby obszar kolejowy był bezpieczny, o bezpieczeństwo publiczne na tym obszarze powinna dbać wyspecjalizowana formacja jaką jest obecnie Straż Ochrony Kolei (po uchwaleniu ustawy Straż Kolejowa z dodatkowymi uprawnieniami) – podsumowuje rzecznik SOK Marcin Żywiołek.

Jeśli nie wiadomo o co chodzi....

Problem miała rozwiązać zmiana prawa, a dokładniej nowe przepisy, które mają przekształcić SOK w Straż Kolejową, służbę nadzorowaną przez MSWiA.
Dodatkowo zwiększone zostaną uprawnienia funkcjonariuszy, dodając im możliwość rozpoznawania i wykrywania określonych przestępstw oraz ścigania ich sprawców.
Po zmianach SOK stałaby się de facto wyspecjalizowaną policją kolejową.

– Jeśli funkcjonariusze mają realnie zadbać o bezpieczeństwo pasażerów, muszą być wyposażeni w odpowiednie narzędzia – nie ma wątpliwości Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy „NSZZ Solidarność”. – Potrzebujemy dziś zintegrowanego systemu bezpieczeństwa, a jego utworzenie będzie możliwe, gdy koordynacja wszelkich działań będzie w jednym miejscu – w MSWiA.

Odpowiedni projekt w tej sprawie trafił już nawet pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Niestety- ku zaskoczeniu zainteresowanych - prace zostały odłożone na później.
Pytane o powody tej decyzji ministerstwo odpowiada lakonicznie:
"po przeprowadzonych konsultacjach oraz analizie uwag i opinii zgłoszonych do projektu ustawy, na obecnym etapie podjęto decyzję o wstrzymaniu dalszych prac nad tym projektem”.

W konsultacjach międzyresortowych zastrzeżenia do projektu zgłosiło m.in. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, stwierdzając m.in., że projekt nowego prawa za bardzo opiera się na ustawie o policji, co jest „niewspółmierne”.

Dodatkowo Centralne Biuro Antykorupcyjne zarzuca projektowi wadliwość, uważając, że niepotrzebnie mnoży służby i dubluje zadania SOK i policji na terenach kolejowych, podczas gdy podobnej służby nie mają lotniska czy porty.

- Nie rozumiem zwłoki w przyjęciu nowych zapisów, choć gdy nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Dziś obecnym na dworcach firmom ochroniarskim płacimy miliony złotych rocznie. To duży rynek, jest o co walczyć – nie kryje irytacji Henryk Grymel.
Posłowie interweniują w sprawie SOK

Wstrzymanie prac nad ustawą zaskoczyło także parlamentarzystów lobbujących za powołaniem Straży Kolejowej.

– Nic o tym nie wiem. Zorientuję się u źródła, co sprawiło, że rząd zawiesił prace nad nowymi przepisami – zapowiada Arkadiusz Czartoryski, przewodniczący Sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych z PiS.

Konieczność zmian i dalszych prac nad ustawą widzi także kolejny poseł PiS Bogdan Rzońca, przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.

– W obecnej perspektywie finansowej UE zainwestujemy w kolej 60 mld zł. Pociągami będzie się podróżowało szybciej.

By było także bezpieczniej potrzebna jest profesjonalna ochrona mienia i przede wszystkim pasażerów – przekonuje.

Bardziej profesjonalna niż ta oferowana przez firmy ochroniarskie?

– Osobiście nic nie mam przeciwko tego rodzaju działalności, ale gdy mówimy o dużym majątku publicznym, to powinna go pilnować profesjonalna służba państwowa.
Tymczasem w firmach ochroniarskich zatrudniane są różne osoby, nie zawsze są to profesjonaliści.
Straż Ochrony Kolei powinna stać się częścią służb stojących na straży bezpieczeństwa obywateli – kwituje Rzońca.


Kierunek działań ustawodawcy został wskazany.
Laurka wystawiona komercyjnym agencjom ochrony za 60 milionów złotych rocznie z budżetu państwa nie wypada okazale.
Nie ma to jak jeść do syta, spać słodko i żyć beztrosko...

Awatar użytkownika

Gerard Rudy
Szeregowy
Szeregowy
Posty: 21
Rejestracja: 14 lis 2018 08:44
Podziękował: 1 raz
Otrzymał/a podziekowań: 2 razy
Status: Offline

Re: Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: Gerard Rudy » 14 lis 2018 14:05

Gdzie są ci " młodzi i doskonale wyszkoleni" Sok- iści ?

Awatar użytkownika

Cyborg
Generał Broni
Generał Broni
Posty: 5737
Rejestracja: 03 cze 2016 15:52
Podziękował: 838 razy
Otrzymał/a podziekowań: 325 razy
Status: Online

Re: Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: Cyborg » 15 lis 2018 04:43

Przyjdzie czas jak "podepną" SOK pod MSWIA, dadzą przywileje socjalno/emerytalne przysługujące funkcjonariuszom innych resortów, to wtedy młodych przyciągną.

Awatar użytkownika

szymek24
Szeregowy
Szeregowy
Posty: 35
Rejestracja: 01 maja 2018 10:45
Otrzymał/a podziekowań: 1 raz
Status: Offline

Re: Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: szymek24 » 15 lis 2018 13:52

pewnie nie przyjdzie ten czas

Awatar użytkownika

Cyborg
Generał Broni
Generał Broni
Posty: 5737
Rejestracja: 03 cze 2016 15:52
Podziękował: 838 razy
Otrzymał/a podziekowań: 325 razy
Status: Online

Re: Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: Cyborg » 15 lis 2018 17:43

Jak nie przyjdzie lepszy czas to SOK, z czasem przestanie istnieć.

Awatar użytkownika

Gerard Rudy
Szeregowy
Szeregowy
Posty: 21
Rejestracja: 14 lis 2018 08:44
Podziękował: 1 raz
Otrzymał/a podziekowań: 2 razy
Status: Offline

Re: Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: Gerard Rudy » 15 lis 2018 20:22

Zapytałem bo czasem jeżdżę pociągami i widzę jak to wygląda. To samo co u nas w firmach.

Awatar użytkownika

senex
Generał Dywizji
Generał Dywizji
Posty: 4400
Rejestracja: 02 gru 2013 11:40
Podziękował: 158 razy
Otrzymał/a podziekowań: 496 razy
Status: Online

Re: Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: senex » 15 lis 2018 20:38

Przyznam, że nie przekonał mnie wzmiankowany w pierwszym poście artykuł artykuł.
Większy problem widzę tutaj w pieniądzach. Skoro jak piszą firmy ochrony kosztują 60 milionów rocznie, to należy się zastanowić ile należy przeznaczyć pieniędzy i o ile zwiększyć zatrudnienie w SOK, by SOK zastąpił formy ochrony. Funkcjonariusz SOK nie będzie pracował po 240 godzin w miesiącu w systemie 12 godzinnym, tylko etatowe godziny i jak przypuszczam za pieniądze większe niż pracownik ochrony. Będzie chroniony przepisami kodeksu pracy, który będzie przestrzegany, będzie miał zapewnione stosowne zaplecze socjalne. Uważam, że zatrudnienie by musiało wzrosnąć kilkukrotnie, a sumaryczny koszt kilkukrotnie by przekroczył wymienione 60 milionów.
Każda przebyta do końca droga prowadzi dokładnie donikąd

Awatar użytkownika

Gerard Rudy
Szeregowy
Szeregowy
Posty: 21
Rejestracja: 14 lis 2018 08:44
Podziękował: 1 raz
Otrzymał/a podziekowań: 2 razy
Status: Offline

Re: Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: Gerard Rudy » 24 lis 2018 05:57

Tu chyba chodzi tylko o kolejne dorwanie się do koryta pt " mundurówka budżetowa". SOK przebiera nogami do tego już kupę lat.

Awatar użytkownika

Bolo
Generał Brygady
Generał Brygady
Posty: 3551
Rejestracja: 28 gru 2010 20:59
Podziękował: 61 razy
Otrzymał/a podziekowań: 171 razy
Status: Offline

Re: Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: Bolo » 16 gru 2018 10:31

Cyborg pisze:Przyjdzie czas jak "podepną" SOK pod MSWIA, dadzą przywileje socjalno/emerytalne przysługujące funkcjonariuszom innych resortów, to wtedy młodych przyciągną.


Oczywiście, bo będą musieli, 85 % obecnej kadry przejdzie z automatu na wcześniejszą emeryturę [grin]

Awatar użytkownika

yachim
Porucznik
Porucznik
Posty: 593
Rejestracja: 15 sty 2018 22:19
Podziękował: 7 razy
Otrzymał/a podziekowań: 57 razy
Status: Offline

Re: Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: yachim » 16 gru 2018 11:09

Ale niemalże natychmiast zaczną uszczęśliwiać rzesze cywili swą aktywnością na rynku pracy. [grin]

Awatar użytkownika

szymek24
Szeregowy
Szeregowy
Posty: 35
Rejestracja: 01 maja 2018 10:45
Otrzymał/a podziekowań: 1 raz
Status: Offline

Re: Firmy ochroniarskie blokują powołanie straży kolejowej. Warszawa

Postautor: szymek24 » 16 gru 2018 12:34

jakos nie wierze w ta ustawe strazy kolejowej po ciagle słysze ale nic sie nie robi w tym kierunku

Wróć do „Firma”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości